SALAM SEMUA

BLOG INI MERUPAKAN CATATAN HARIAN TENTANG DIRIKU. DI DALAM INI JUGA TERDAPAT PELBAGAI AKTIVITI BERKENAAN DENGAN DIRI INI DAN JUGA FAMILI KU. BUKAN SEMUA YANG BOLEH DIKONGSIKAN. SO INI MERUPAKAN SEBAHAGIAN DARI AKTIVITI AKU YANG BOLEH DIKONGSI DAN MENJADI BACAAN UMUM. SELAMAT MELIHAT (ANDA BOLEH MEMBERI SEBARANG KOMEN)



Jumaat, 28 Januari 2011

BILA CINTA (BAB 9)

Emak tersenyum gembira. Aku telah mempunyai lesen memandu. Inilah pertama kalinya beliau duduk dibahagian belakang kereta Proton Perdananya. Sebelum ini beliaulah pemandunya. Tetapi sekarang tidak lagi. Aku akan membawa mak kemana sahaja yang beliau mahu pergi.
Jikalau emak duduk dibahagian belakang, semestinya Nelly menemaniku di hadapan. Kami bertiga di dalam perjalanan menuju ke Bandar Taiping. Tujuannya cuma satu iaitu untuk makan angin. Lagipun aku dan emak telah lama tidak pergi bercuti. Tetapi percutian pada kali ini agak istimewa kerana ditemani oleh Nelly.
Perjalanan dari rumah ke Bandar Taiping mengambil masa lebih kurang 2 jam. Lewat petang kami tiba di Bandar Taiping dan menginap di Hotel Seri Malaysia, Taiping. Emak dan Nelly berkongsi bilik manakala aku dibilik single.
Keesokkannya pagi-pagi lagi kami telah bersiap. Tujuannya satu iaitu untuk menaiki Bukit Larut. Selepas bersarapan kami bekereta menuju ke kaki Bukit Larut.
Perjalanan mendaki Bukit Larut mengambil masa 30 minit. Kenderaan yang digunakan adalah Land Rover yang disediakan oleh majlis perbandaran dengan kadar tambang yang berpatutan. Sepanjang perjalanan tidak banyak yang kami bualkan disebabkan enjin land rover yang membingitkan telinga. Aku lebih banyak memerhatikan keindahan flora yang terdapat disepanjang pendakian ke Bukit Larut.
Emak seperti mengerti perasaan aku. Dibiarkan aku berjalan-jalan bersama Nelly dipuncak Bukit Larut. Terasa kekok juga aku bila berjalan berdua dengan Nelly.
“Aris. Saya minta maaf sekali lagi, jika kehadiran saya selama ini mengganggu awak dan Makcik Sofea”.
“Siapa yang kata mengganggu. Sepatutnya saya yang ucapkan terima kasih kapada awak. Sebab mengembirakan hati emak”.
Ya, telah hampir sekian lama aku tidak pernah melihat emak segembira hari ini. Terpancar kegembiraan pada wajah emak yang semakin dimamah usia.
“Aris…… Kenapa pandang saya macam tu. Saya malulah.” Nelly menyedarkan aku dari lamunan.
“Saya buat apa pada awak?” Soalku pada Nelly
“Awak renung saya macam ni.” Nelly meniru aksiku iaitu kedua-dua tangan menongkat pipi.
“Ye ke, saya buat macam tu pada awak. Maaf kalau itu menganggu awak’”
Aku menjadi serba salah.
Dipuncak Bukit Larut, aku dan Nelly banyak menghabiskan masa berbual antara satu sama lain sambil menikmati permandangan yang sangat cantik. Banyak bunga-bunga yang sedang mekar disana. Suasana yang nyaman dengan angin sepoi-sepoi bahasa seperti mengalukan kedatangan kami.
Tak kenal maka tak cinta. Dari satu topik ke satu topik kami berbual. Nelly yang ku kenal sebelum ini tidak sama seperti Nelly yang ada di depanku. Penuh keayuan dan kemanjaan. Sembil kami berbual jari telunjukku sibuk menekan butang kamera SLR ku untuk mengambil gambar-gambar Nelly. Sudah menjadi amalanku kemana sahaja aku pergi, kameraku tetap menjadi teman setia.
Gambar demi gambar aku ambil.Nelly memang pandai beraksi di depan kamera. Wajahnya yang fotogenik sangat menarik perhatianku. Nelly beraksi lagak seperti model professional. Senang kerja aku. Banyak angle yang menarik dapatku ambil. Dan sudah pasti sekembalinya kerumah nanti akanku proses semua gambar-gambar yang telah ku ambil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan